De får många decibelstarka lovsånger av kunderna, och av ett antal olika anledningar.
För enbart auktoriserade verkstäder med välutbildade tekniker som är experter på sina varumärken och givetvis också utrustade med alla nödvändiga specialverktyg och originaldelar – och som dessutom erbjuder prisgaranti.
Med J BIL är det bevisligen inte för bra att vara sant.
– Vi jobbar ständigt med kundupplevelsen, vår målsättning är att göra varenda kund nöjd varje gång de besöker oss, säger servicemarknadschefen Jenny Scherdin.
Förtroende måste förtjänas, som folk ibland säger, och J BIL:s auktoriserade verkstäder har högst uppenbarligen förtjänat sitt.
För siffrorna talar här sitt mycket tydliga språk.
19 av 20 Peugeot-kunder är nämligen nöjda eller mycket nöjda med sitt besök hos J BIL och hela 94 procent skulle rekommendera deras verkstäder till både vänner och kollegor.
– Känner du inget förtroende som kund kommer du aldrig tillbaka. Men vi bryr oss verkligen och tar hand om våra kunder, så hos oss kommer de tillbaka. Det är ett rent faktum, säger Jenny Scherdin.
Att J BIL byggt ett stort förtroende hos sin kundkrets är förstås en förklaring, men sanningen är givetvis att det finns flera olika anledningar till att de är så uppskattade.
Trygg service för din bil hos J BIL – alltid med prisgaranti!
✔ Som tillgängligheten.
Är det riktigt bråttom vänder man på alla stenar för att hjälpa till och som en stor aktör brukar möjligheterna på den fronten dessutom vara många.
– Vi har genom vår storlek ett helt annat lager och en annan tillgång och kan ofta hjälpa kunden snabbt om det behövs. Synergieffekterna av att vara så etablerade och stora som vi är, är enbart positiva, säger Jenny Scherdin.

J BIL:s auktoriserade verkstäder är experter på många märken, däribland Mitsubishi.
✔ Som att de är auktoriserade verkstäder, med idel välutbildade tekniker.
J BIL:s personal kan verkligen Peugeot, Mazda, Hyundai och Mitsubishi.
– Tillverkarna ställer massor av höga krav på oss, säger att ”det här måste ni uppfylla”. Det ligger mycket utbildning och kompetens bakom och våra tekniker är certifierade och kan verkligen bilarna. Och om vi mot förmodan skulle köra fast kan vi kontakta tillverkarnas europeiska hjälpcenter och till exempel få höra ”en bil i Belgien hade samma problem, vi vet vad problemet är”. Då kan vi ta det vidare, säger Jenny Scherdin.
Hur mycket utbildning ligger bakom?
– Vi har minst en på varje verkstad som är certifierad för varje märke. De har åkt på utbildningar i flera omgångar, steg ett-två-tre, och har sedan även specialutbildning på till exempel elsystemet för att det kan vara extra komplicerat på en viss bil. Så det finns väldigt mycket kunskap bakom. Även våra servicerådgivare, som tar emot kunderna, genomgår utbildningar för att verkligen förstå kunderna.
Elbilar måste förändrat även verkstadsbranschen?
– Ja, för att få utföra vissa arbeten på en elbil måste man genomgå en utbildning och bli godkänd genom ett test. Och det är väldigt seriöst med tanke på den höga spänningen i batterierna. Så givetvis kan vi elbilar väldigt bra och har certifiering även för dem… Där uppdaterar vi dessutom mjukvaran om vi har fått information från generalagenten att göra så, och det är en service man tappar hos någon som inte är auktoriserad.
Låt en auktoriserad expert serva din bil
Boka en tid hos J BIL direkt här

Alla nödvändiga specialverktyg finns givetvis tillgängliga.
✔ Som den stora varumärkesexpertisen med alla nödvändiga specialverktyg och originaldelar.
För lite våld löser inte allt.
– Vi måste ha en enorm uppsättning specialverktyg, för risken att något går sönder om man använder fel utrustning. Så vi har alltid rätt verktyg för rätt ändamål och, givetvis, originaldelar. Så när folk faktiskt förstår hur mycket specialistarbete som ligger bakom ett jobb tycker de plötsligt att servicen var ganska billig, säger Jenny Scherdin med ett skratt.
Hur mycket arbete pratar vi om?
– Alla ger inte en rättvis bild av vad som faktiskt måste göras. Som auktoriserad verkstad har vi ett protokoll som vi måste följa och sedan bocka av allting som generalagenten sagt att vi ska göra. Det kan handla om 80 punkter som vi ska gå igenom, och först då är det godkänt. Det handlar om trovärdighet och att ta uppgiften på allvar, och det gör vi varje gång.
Vill du behålla din bil i toppform?
Välj en auktoriserad verkstad med prisgaranti!
✔ Som att allt ovan gör att nybilsgarantin också gäller.
Vilket (också för protokollet) kan vara en högst betydelsefull detalj i sammanhanget.
– Servar man sin bil hos en certifierad fordonstekniker och en auktoriserad verkstad så vet man att nybilsgarantin alltid gäller. Det är reglerat lagmässigt om den gäller eller ej och den ska servas enligt fabrikens rekommendationer. Är vi auktoriserade ligger ansvaret på oss. Rent tekniskt sett kan du åka någon annanstans och bara byta oljefilter och inte längre ha kvar nybilsgarantin, säger Jenny Scherdin.

Jenny Scherdin är servicemarknadschef på J BIL.
✔ Och som – icke att förringa med tanke allt vi precis gått igenom – de mycket konkurrenskraftiga priserna.
J BIL erbjuder alltså, trots sin stora kunskap och alltid höga kvalitet, prisgaranti även mot märkesoberoende bilverkstäder vid identiska arbeten så länge som originaldelar används i båda fallen.
– Vi vill alltid stå nära kunden, så det är ytterligare en service som vi alltid erbjuder. Vi tar inte mer betalt än vi behöver göra och vår prisgaranti är helt enkelt en stor trygghet för kunderna. Genom den vet de verkligen att det får en väldigt bra och professionell service till ett väldigt bra pris, säger Jenny Scherdin.
*******
Så en auktoriserad service, till ett bra pris, av utbildad personal, med rätt verktyg, som gör att nybilsgarantin fortsätter gälla.
Inte undra på att kunderna är nöjda och sjunger decibelstarka lovsånger om J BIL:s verkstäder.
– Men vi är alltid hjälpsamma, det är en av de hörnstenarna vi vilar på. Det är kanske ganska unikt att vara så stora som vi är och ändå vara så familjära, att ändå vara din lokala verkstad. Men kunderna är ju väldigt viktiga för oss och vår slogan är ju ”Bilglädje hela vägen”, så då vill vi också hålla dem glada, säger Jenny Scherdin.